13 lutego 2022

"Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole" - Adele Faber, Elaine Mazlish


Adele Faber i Elaine Mazlish to autorki bardzo popularnej książki pt.: "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły". Jest to bardzo przydatna lektura zarówno dla rodziców, dzieci, nauczycieli, ale także dla tych, którzy poszukują ścieżek komunikacji z dziećmi i dorosłymi. Wracając do współautorek, to obie Panie pracowały na wydziale Nowej Szkoły Badań Społecznych i Instytutu Życia Rodzinnego CW Post. Tam też dzięki wspólnym projektom mogły lepiej zrozumieć swoją pracę, ale też pracować nad wspólnymi dziełami. Bo poza wyżej wymienioną bestsellerową książką, obie Panie napisały też między innymi poradnik "Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole".

Jest to poradnik skierowany zarówno dla rodziców i nauczycieli, którzy pragną swoim zaangażowaniem i lepszemu zrozumieniu dzieci i uczniów, motywować ich do efektywniejszej nauki. Ale nie takiej, dzięki której będą otrzymywać tylko piątki i szóstki. Ale taką naukę, dzięki której lepiej opanują i zrozumieją materiał, jak również do zdobywania wiedzy, którą mogą uzyskać samodzielnie, a czasami prosić o pomoc gdy sami sobie z czymś nie radzą. Bo bardzo ważna jest współpraca, ale też coś innego. Ważny jest dialog pomiędzy rodzicem - nauczycielem - uczniem, którzy będą czuć się, że są słuchani oraz sami dobrze słuchają, by móc lepiej opanować dany materiał edukacyjny. Nie jest to łatwy proces, szczególnie wtedy, gdy relacje pomiędzy dziecko/uczeń a rodzic/nauczyciel przez długi czas były trudne. I właśnie ta książka proponuje rozwiązania, które mogą pomóc w przezwyciężeniu problemów w relacjach nauczyciel - uczeń - rodzic. Oczywiście każdy zainteresowany może modyfikować pewne gotowe rozwiązania podane w książce, które nie są po to, aby stosować je na zasadzie kopiuj-wklej. Ale są po to, aby były inspiracją, bo nie zawsze gotowe rozwiązania zadziałają na wszystkich i wszystko.

Co szczególnego podobało mi się w tej książce? Omówienie wielu problemów i ich dokładny opis oraz jak dany problem można rozwiązać. Nie są podane tu tylko suche fakty, ale wiele sytuacji zostało omówionych za pomocą fabularyzacji, dzięki czemu czytelnik lepiej potrafi wyobrazić sobie daną sytuację. Czytelnik nie jest tylko "obserwatorem", ale tak jakby sam zostaje wciągnięty w te wszystkie sytuacje. Co powoduje, że samemu poszukuje się porozumienia i dialogu, zarówno między dziećmi jak i dorosłymi. Bardzo fajnym pomysłem są również scenki obrazujące negatywny sposób rozwiązywania problemów, by następnie pokazać jak można w sposób racjonalny i spokojny porozmawiać z drugą osobą. Ale nie tylko fabularyzacja czy scenki są plusem tego poradnika, ponieważ autorki w bardzo przystępny sposób opisują sytuacje, które z jednej strony bardzo dobrze się czyta, zaś z drugiej strony dokładnie obrazują problemy, z którymi mierzą się rodzice, nauczyciele i sami uczniowie. Dlatego też warto sięgnąć po tą pozycję, by móc lepiej zrozumieć siebie i drugiego człowieka. Ale też dlatego, aby zobaczyć jak powinien wyglądać kontakt z uczniem, by ten się uczył nie dla ocen, ale aby zrozumiał, że zdobyta wiedza przyda mu się w przyszłości, za którą nie zawsze zostanie oceniony. Polecam.

Tytuł: Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole
Autorzy: Adele Faber i Elaine Mazlish
Wydawnictwo: Media Rodzina
Miejsce i rok wydania: Poznań, 2017
Tłumaczenie: Beata Horosiewicz
Ilość stron: 256
Okładka: miękka

4 komentarze:

  1. Myślę, że ta książka mogłaby mi ukazać ciekawe spostrzeżenia. Zapisuję sobie jej tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam w planach tą książkę i mam nadzieję, że uda mi się po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń