13 września 2018

"Quidditch przez wieki" - J.K.Rowling


Seria o Harrym Potterze autorstwa J.K. Rowling zyskała ogromną popularność na całym świecie. Efektem tego były adaptacje filmowe książek o czarodzieju, oraz stworzenie przez autorkę książek uzupełniających, które wystąpiły w głównej serii. Jak chociażby "Baśnie Barda Beedle'a" oraz "Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć". Kolejną lekturą stworzoną na potrzeby głównej serii była książka "Quidditch przez wieki", która jest krótką historią o tym popularnym sporcie czarodziejów w świecie Harry'ego Pottera. 

Tak jak przystało na książkę, w której zawarto charakterystykę ulubionej gry Harry'ego Pottera, można przeczytać w niej genezę i opis powstania tej dyscypliny, mioteł, i innych gadżetów potrzebnych do tej gry. Są to informacje krótkie, zwięzłe i na temat, podparte cytatami z historycznych książek, listów czy gazet, które zostały napisane lub wydane w bardzo odległych wiekach lub w wieku XX. Książkę dodatkowo zdobią ryciny, które ukazują quidditch w sposób ciekawy, łatwo zrozumiały dla każdego zainteresowanego tymże sportem w mniejszym lub większym stopniu. Ważnym element książki stanowi opis ligi brytyjskiej i jej zespołów, ale są wspomniane i inne zagraniczne ligi, w tym polska oraz mowa jest o polskich zawodnikach. Chociaż jest to fikcja literacka, to jednak "cieszy fakt, że polscy zawodnicy i polskie drużyny zostały docenione w tejże książce" :D. 

Dzięki krótkim informacjom opisanym w profesjonalny sposób, książkę tę czyta się łatwo, szybko i przyjemnie. Przez to historia tegoż sportu nie nudzi, wręcz czyta się z zainteresowaniem. Widać, że autorka bardzo dobrze przemyślała wszelkie aspekty quidditcha, dlatego odnosi się wrażenie jakby czytało się o realistycznym sporcie, a nie wymyślonym na potrzeby fikcji literackiej. 

Książkę polecam miłośnikom serii o Harrym Potterze, jak i innym czytelnikom czarodziejskim jak i mugolom.

Tytuł: Quidditch przez wieki
Autor: J.K. Rowling
Tłumaczenie: Andrzej Polkowski
Wydawnictwo:  Media Rodzina
Miejsce i rok wydania: Poznań, 2017
Ilość stron: 143
Okładka: twarda

5 komentarzy:

  1. To jedyny "podręcznik", którego nie czytałam, ale szczerze mówiąc znając resztę na ten w sumie ochoty nie mam. Mam wrażenie, że to książki przede wszystkim dla fanów, a ja takowym nie jestem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt faktem książka ta ściśle związana jest z serią o Harrym Potterze, ale nie stanowi problemu przeczytanie jej gdy ktoś chce przeczytać ją bez znajomości głównej serii.

      Usuń
  2. Nawet nie wiedziałam o istnieniu tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie i ja też, gdybym w ubiegłą sobotę nie wybrała się do biblioteki w poszukiwaniu lektur dla dzieci w żłobku. Zawsze miło być zaskoczonym.

      Usuń
  3. Czytałam, ale dla mnie to raczej taka ciekawostka niż uzupełnienie serii o Harrym.

    OdpowiedzUsuń