29 maja 2021

"Od nowa" - Jean Hanff Korelitz


Zachwycona serialem o tym samym tytule, w którym role główne zagrali Nicole Kidman i Hugh Grant, postanowiłam zapoznać się z książką, na podstawie której powstał ów serial.

Grace i Jonathan wiodą szczęśliwe małżeństwo, mają 12-letniego syna, a praca dostarcza im wielkiej satysfakcji oraz dzięki niej mogą żyć na przyzwoitym poziomie. Wszystko to zmienia się w chwili gdy po jednej z imprez szkolnych ginie młoda matka, a z mężem Grace nie ma kontaktu - wyjazd na konferencję, gdzieś na zachodnim wybrzeżu. Początkowo podejrzanym o morderstwo jest mąż ofiary, ale do czasu... Zmiana podejrzanego zmienia również życie Grace, która od tego momentu musi przemyśleć co robić dalej. Wraz z synkiem chronią się w domku letniskowym, gdzie są daleko od wścibskich spojrzeń ludzi i dziennikarzy. Czy po trudnym czasie uda się Grace na nowo ułożyć życie i zmienić nastawienie do wielu kwestii? Czas pokaże.

"Od nowa" autorstwa Jean Hanff Korelitz jest tak naprawdę nowym tytułem książki "Nie chciałaś wiedzieć", a zmieniony na potrzeby serialu. I jak zawsze obiecuję sobie, aby czytać najpierw książki, a potem oglądać seriale lub filmy, ale nie zawsze tak jest lepiej. A jak jest teraz? Serial jest inspirowany książką i to dosłownie. Co łączy serial i książkę? Poza bohaterami oraz morderstwem kobiety, matki jednego z uczniów jednej z elitarnych szkół w Nowym Jorku, to już potem jest wielka interpretacja twórców serialu. Z jednej strony to dobrze, bo serial jest naprawdę świetny, ale gdy najpierw się ogląda serial a potem czyta książkę to czuje się pewien niedosyt, że jednak mogłoby być tak jak w serialu.

Ale wracając do książki... Powieść w przeważającej części skupia się na przemyśleniach, próbach ułożenia życia na nowo przez Grace, zmianie dotychczasowego myślenia. Zaś sam wątek morderstwa i śledztwa oraz próby odnalezienia Jonathana odchodzą na dalszy plan, stając się tłem przemiany Grace. Tylko początek oraz koniec książki ukazują próby rozwikłania sprawy oraz zrozumienia jak w wielkim kłamstwie żyła główna bohaterka. Taka sytuacja pomaga Grace na szybkie ułożenie sobie życia, z dala od zgiełku oraz dawnych znajomych, kolegów z pracy oraz od życia szkolnego w dużym mieście. Co z jednej strony jest dobre, ponieważ poznajemy lepiej odczucia osoby, której bliska osoba dokonuje czegoś niewłaściwego. Poznajemy reakcje pozostałych członków rodziny, sąsiadów, znajomych z pracy i ze szkoły syna. Jest to nowe doświadczenie dla bohaterki, a tym bardziej intrygujące, ponieważ Grace w pracy zajmuje się relacjami w związku oraz napisała książkę o związkach. Z jednej strony jest to ciekawe, z drugiej strony (niestety wpływ serialu) spodziewałam się, że akcja powieści skupi się na szukaniu sprawcy, dowodów oraz w ogóle wokół śledztwa. Przez co zabrakło mi wiele radości z czytania książki. Zamiast emocji czułam bardziej senność i czasami wręcz nudę. Mogę się tylko zastanawiać czy jest to wina oczekiwań czy jednak miejsca, w którym zaszyła się Grace wraz z synem. Niestety przełożyło się to na tempo czytania książki, bo w pewnym momencie niechętnie ją otwierałam i śledziłam wydarzenia, czy przemyślenia Grace. Ale poszło i udało się przeczytać do końca. Co nie znaczy, że książka jest zła. Bo ma swoje walory zarówno te techniczne (styl, język, itp.) jak i w narracji. Tylko, że jeśli zestawi się książkę z serialem to niestety trudno uciec od stwierdzenia - "Oczekiwałam, oczekiwałem, że będzie jak w serialu - czyli skupienie się na śledztwie i sprawie sądowej". Dlatego jeśli jesteście na świeżo po serialu, to nie czytajcie od razu książki, i albo najpierw przeczytajcie książkę przed serialem, albo przeczytajcie ją w długim odstępie kalendarzowym od zobaczenia serialu. Trudno też mi stwierdzić czy jednak podobała mi się książka czy nie, jednak nie żałuję czasu spędzonego na jej czytaniu, bo mogłam lepiej zrozumieć decyzje oraz działania głównej bohaterki oraz bardziej jej kibicować w jej "przemeblowaniu swojego życia". 

Decyzję o przeczytaniu książki pozostawiam już Wam.

Tytuł: Od nowa
Autor: Jean Hanff Korelitz
Tłumaczenie: Piotr Kaliński
Wydawnictwo: Poradnia K
Miejsce i rok wydania: Warszawa, 2020
Ilość stron: 472
Okładka: miękka

2 komentarze:

  1. Ja jednak, póki co, się nie skuszę. Mam obecnie wiele innych ciekawszych lektur.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie była raczej potrzeba chwili, aby zapoznać się z książką. Pewnie gdyby nie spodobał mi się serial to bym nie przeczytała.

      Usuń